סילבוס לתוכנית "למה לי יומן"-כ-20 שעורים
שלב א' –השאלון (2 שעורים)
· להעביר את השאלון כפעילות מטרימה.
· מומלץ בחום לשלוח את השאלון להורי התלמידים. (לאחר שהתלמידים התנסו בעצמם במילוי השאלון.)
השאלון יכול להופיע כטופס על צג המחשב, אך זאת בתנאי שכל תלמיד ימלא את השאלון באופן אישי,
כשהוא יושב לבד מול המחשב.
· חשוב לשתף את התלמידים בתשובות, שנתנו ההורים בשאלונים, בעיקר בשאלות הפתוחות, ועל ידי כך להשיג לגיטימציה נוספת לכתיבת יומן.
שלב ב'– היכרות עם הז'אנר של היומן כהכנה לבחירת היומן:( 4 שעורים)
1. הצגת הנושא : היומן, יידוע התלמידים על משימת הסיכום, סיעור מוחין למילה יומן.
2. מיון האסוציאציות (בעזרת המחשב).
3. מיון יומנים בכיתה (הצפת הכיתה ביומנים מסוגים שונים כולל תדפיסים של בלוגים).
4. סיכום המיון במליאה-הגדרת היומן והמאפיינים של כל תת סוגה.
שלב ג – בחירת יומן לקריאה (2 שעורים)
1. התלמידים יקבלו דף עם רשימת שמות של יומנים וכתובות של בלוגים מומלצים.( נספח מס' 34 )
2. התלמידים יקבלו דף עבודה, שיעזור להם לבחור את היומן. בדף יש צילומים של הדף הראשון של יומנים מכל הסוגים.
3. לעידוד הקריאה מומלץ לתלות רשימה שמית של תלמידי הכיתה, בה כל תלמיד צריך לרשום ליד שמו את שם היומן שבחר לקרוא.
4. לאסוף נתונים וליצור גרף של התפלגות קריאת היומנים בכיתה, בעזרת תוכנת האקסל, ולתלות אותו בכיתה.
שלב ד- חשיפת הלומדה (2 שעורים)
1. חשיפה ראשונית במליאה.
2. להקצות זמן להיכרות/לשוטטות חופשית בלומדה.
3. להפנות למסכי ההפעלות-כמסכי חובה. (שהתוצרים שלהם אמורים לשרת את התלמידים מאוחר יותר במשימת הסיכום שלהם).
שלב ה' –הכנת משימת הסיכום –בניית מצגת תוך כדי הקניית כלים וכללים לבניית מצגת. (6 שעורים)
· תכנון המצגת בהלימה למטרתה, לקהל היעד, ולהגדרת אופי המצגת.
· איסוף חומרים מרשת האינטרנט ומספריית ביה"ס.
· בניית המצגת על פי השלבים (כתיבת הטקסט של השקופיות, הכנת כותרות לשקופיות, הוספת אובייקטים, עיצוב הרקע, הוספת האפקטים והקישורים). תוך הקפדה על הכללים לעיצוב מצגות.
· חשיפת התלמידים לקריטריונים להערכת המצגת.
· משוב אמצע הדרך
· משוב עמיתים –בסיום משימת הסיכום.
תוכנית המפגשים :
הפעילויות כולן מבוססות על מיומנויות של מחשב החל במיומנויות Office פשוטות כמו טבלה, גרפים ב- Excel וכלה במיומנויות מסובכות יותר כמו: שליחת דוא"ל, חיפוש באינטרנט ובניית מצגת.
- -מילוי השאלון על ידי התלמידים כטופס במחשב +שליחת שאלון להורים. (נספחים מס' 32, 33)
- -הצגת הנושא היומן, יידוע התלמידים על משימת הסיכום. אסוציאציות למילה יומן(נספח מס'30).
- - הצגת המצגות על המושג יומן
- -מיון היומנים בכיתה.+סיכום המיון במליאה הגדרה של סוגי היומנים השונים.
- -סיכום מיון היומנים בעזרת טבלה במחשב. (נספח מס' 31)
- -הכוונה ועזרה בבחירת יומן לקריאה- דף עם רשימות של יומנים. (נספח מס' 34 ) ודף להיכרות
עם מגוון של יומנים.
- -איסוף נתונים ובניית גרף באקסל להתפלגות קריאת היומנים. ( נספח מס'35 )
- -חשיפת הלומדה.
- -פעילות להכרת הבלוג. ( נספח מס' 28)
- - הערכת בלוגים ( נספח מס' 37)
- - תכנון המצגת. ( נספח מס' 38)
- -לימוד השלבים בבניית מצגת. והכללים לעיצוב המצגת.
- -איסוף החומרים למצגת.
- - התנסות בבניית המצגת.
- - חשיפת התלמידים לקריטריונים-להערכת המצגת( נספח מס' 39).
- המפגשים ה-16 עד ה- 19 – בניית המצגת.
- -משוב "אמצע הדרך".
- המשך בניית המצגת. המפגשים ה19- עד 25
- -משוב עמיתים על משימת הסיכום. ( נספח מס'39 )