סודו של היומן-אילת שחק
התוכנית "סודו של היומן" מנסה לחשוף את הילדים לז'אנר של היומן, מתוך
מחשבה והנחה, כי ההזדהות הרבה עם היומנים וכותביהם, תפתח צוהר לעוד כמה
ילדים, שיזכו וינהלו יומנים ויתרמו מהכתיבה.
התוכנית: "סודו של היומן":
כל תלמיד ינהל לעצמו תיק פורט-פוליו בו יתעד את
כל התהליך. עם דגש על רגשות ומחשבות בעקבות המפגשים עם היומנים.
מפגש ראשון:
א. העברת השאלון (ראה נספח מס' 2)+ איסוף השאלון מהתלמידים.
ב. סיעור מוחין + אסוציאציות למילה יומן.
ג. מיון האסוציאציות.
ד. תרגיל ההפכים לאסוציאציות. (העשרה)
ה. שעורי-בית להביא יומנים למפגש הבא.
מפגש שני:
חקר וגילוי על יומנים
א. עבודה אישית או בזוגות. כל ילד יקבל צילומים של טקסטים מיומנים שונים,
אותנטיים וספרותיים, (מרשימת הספרים המצורפת להלן) בהם מפרטים
הכותבים את הסיבות לכתיבת היומן.
לנסות לבדוק מדוע נכתבו היומנים? ובאיזה גיל?
בדיווח לערוך רשימה של סיבות לכתיבת יומנים.
ב. עבודה בקבוצות: כל קבוצה תקבל שני יומנים אחד אותנטי ואחד ספרותי,
ותצטרך לחקור ולהתייחס לנקודות הבאות:
1. להכין את תעודת הזהות של הכותב
שם הכותב:
ארץ הלידה:
הגיל :
מצב משפחתי:
מראה חיצוני:
שאיפות:
תכונות:
תחומי עניין:
מקום המוות:
צורת המוות:
2. לבדוק האם היומן שלפניכם אותנטי (אמיתי) או ספרותי?
ג. דיווח וסיכום: מיון הספרים ליומנים אותנטיים ויומנים ספרותיים.
רשימת היומנים:
יומנים אותנטיים
1. "אם תשאל את אליס"-אלמונית
2. "יומנה של נערה" -אנה פרנק
3. "חנה סנש"- חנה סנש
4. "יומנה של זלאטה" - זלאטה פיליפוביץ'
5. "היומן"- כרמלה לכיש רעם
יומנים ספרותיים
6. "יומן מהחיים" - סמדר שיר
7. "איה הג'ינג'ית" - פוצו
8. "אל עצמי" - גלילה רון-פדר
9. "דפי תמר"- דבורה עומר
10. צוציק אחותי הקטנה- סמדר שיר
מפגש שלישי:
מפגש עם הכתבים של בת-חן
שלב ראשון
כל ילד יקבל צילום, של טקסטים אותנטיים, בהם בת-חן עונה על השאלה: למה
היא כותבת ומנהלת יומן?
שלב שני
א. כל ילד יקבל עותק מהספר של בת-חן, ובזוגות או בעבודה אישית כל אחד,
יחקור ויבדוק את הנקודות הבאות:
1. כל ילד יחבר את תעודת הזהות של בת-חן
שם הכותב:
ארץ הלידה:
הגיל :
מצב משפחתי:
מראה חיצוני:
שאיפות:
תכונות:
תחומי עניין:
מקום המוות:
צורת המוות:
2. האם זה יומן אותנטי או לא? ולנמק.
ב. דיווח וסיכום: הספר אינו יומן, אך משולבים בו קטעים מיומנים
אותנטיים של בת-חן.
מפגש רביעי
א. לחלק לילדים צילומים מקוריים של הטקסט האחרון מיומן כיתה ז, (ראה נספח
מס' 7 ) היומן העיקרי והכי ארוך, אותו היא מנהלת וכותבת, לאורך שנה שלמה
מסוף כיתה ו' ועד סוף כיתה ז'.
להעלות כדילמה, כשאלה, למה דווקא בתקופה הזאת היא בוחרת לנהל יומן?
בסיכום להעלות את הרעיון שבעצם בת-חן בוחרת לכתוב יומן בזמן המעבר
לחטיבת הביניים, (ראה נספח מס' 8) מתוך הרגשה שהיומן יעזור לה להתמודד עם
המעבר לחטיבת הביניים.
במילים אחרות, היומן יהווה כלי תראפי, שיעזור לה להתמודד עם המשבר
והקשיים, של המעבר לחטיבת הביניים.
ב. כל ילד יבחר טקסט אחד מתוך הספר ( רצוי טקסט יומני), שאליו הוא הכי
התחבר, שאתו הוא הכי הזדהה. וינסה להסביר ולנמק.
או לחילופין כ"א יבחר משפט אחד מהספר, אותו הוא לוקח אייתו לחיים, וינסה
לנמק למה.
מפגש חמישי
א. סיכום מהם מאפייני כתיבת היומן.
1. אין נמען.
2. אין שכתוב (אין טיוטה).
3. סודיות.
4. כתיבה רצופה- כמעט ללא מחיקות.
5. איו חשש מביקורת.
ב. העברת השאלון.
פעילויות העשרה:
להציע לילדים לכתוב מכתבים או לבת-חן או לחילופין למשפחתה.
ליידע את הילדים על האתר של בת-חן הכתובת שלו
WWW.BAT-CHEN.ISRAEL.NET
ולעודד אותם לשלוח משוב.
הקרנת הסרט על בת-חן :"זה לא פייר"
מפגש מסכם איתי כאימא של בת-חן.
הדילמה של כותב היומן: מצד אחד הוא מרגיש חופשי ומשוחרר לכתוב ביומן
את כל אשר על ליבו והוא בוטח בו, ביומן, שלא יגלה את סודותיו כמו שכותבת
ב. שחק (1997) ביומנה: "אני מספרת לו הכל בחופשיות, בלי חשש שהוא יגלה ושמה
תהיה לו פליטת פה אני יודעת שהוא ממש חבר". מצד שני המאווים של הכותב,
שכתביו אכן יתפרסמו כמו שב. שחק כותבת ביומנה האחרון: "ואולי בבוא היום
תיקרא זאת בעיתון מי יודע" (ראה נספח מס 9) . להתחבר בקטע הזה אל הסיפור,
שמאחורי ההחלטה שלנו להוציא לאור את כתביה של בת-חן.
הנספחים
נספח מס' 2: שאלון- אני והכתיבה
שם התלמיד:____________
הגיל:_______
המין: זכר / נקבה
בבקשה הקף בעיגול את התשובה המתאימה לך.
1. בשעות הפנאי אני הכי אוהב:
א. לצייר
ב. לשחק כדור-רגל
ג. לצפות בטלוויזיה
ד. לכתוב
ה. לשחק במחשב
2. האם אתה אוהב לכתוב? כן/ לא
3. האם אתה מרוצה מהכתיבה שלך? כן/ לא
4. האם אתה מנהל/כותב יומן? כן/ לא
5. האם אתה נוהג להראות את הכתיבה שלך? כן/לא
6. אני אוהב להראות את הכתיבה שלי ל...
א. לחברים
ב. להורים
ג. למורים
ד. לאף אחד
7. אני אוהב לכתוב כש....
א. עצוב לי
ב. כיף לי
ג. רע לי
ד. כל הזמן
ה. אף פעם
8. לא תמיד אני מרוצה ממה שכתבתי ואז אני...
א. זורק לפח
ב. מחביא במגרה
ג. מוחק
ד. מתקן
9. המילה יומן מזכירה לי:
א. יומן- לכתיבת שעורי הבית.
ב. יומן השבוע.
ג. יומן משרדי.
ד. יומן חיים.
10. הקף בעיגול את שמות הספרים שהם יומנים אמיתיים. (אותנטיים)
א. אל עצמי-גלילה רון פדר.
ב. דפי תמר-דבורה עומר.
ג. יומנה של נערה-אנה פרנק.
ד. אם תשאל את אליס- אלמונית.
11. "היומן בשבילי זה......___________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
12. לכתוב יומן בשבילי זה:
א. מעודד
ב. מפחיד
ג. כיף
ד. קשה
13. איזה ספר אתה מעדיף לקרוא?
א. בדיוני
ב. רומן
ג. יומן
ד. הרפתקאות
13. מה היית מציע למי שרוצה לשפר את הכתיבה שלו?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________