גם נסיכים נפרדים. . ./מתוך החינוך החברתי
רציונל
תהליכי פרידה הם חלק ממעגל החיים הבית-ספרי. הם מקבלים משמעות רבה יותר בסוף שנת הלימודים, ולובשים צורות שונות: פרידה מבית הספר היסודי –בסיום כיתה ו'; פרידה מהחברים לאור מעבר לבית -ספר חדש / לכיתה אחרת / למקום מגורים חדש; פרידה ממורה; פרידה משגרה של מפגש יום - יומי עם החברים לכיתה; פרידה לצורך טיול או נופש; פרידות לזמן קצר, לזמן ממושך ועוד.
במליאה
דיון:
· מה אנחנו לומדים על הפרידה, לאור הדגמים השונים שהוצגו על ידי נציגי הקבוצות?
(התייחסו: לסוג הקשר, לסיבות הפרידה, לאפיוני הנפרדים, לעיתוי, למערכת היחסים, לחוויות
אישיות שחוו בעבר בנושא וכו').
· האם בכל פרידה ניתן / רצוי לשמור על קשר כלשהו בין הנפרדים? באילו פרידות קל
יותר לעשות זאת?
· האם הידיעה שאפשר לשמור על קשר לאחר הפרידה, משפיעה על תפיסת הפרידה? על
עוצמת הרגשות? על ההתנהגויות בזמן הפרידה? כיצד?
· האם בפרידות שעומדות בפנינו כעת בסיום שנת הלימודים ( פרידות מחברים לכיתה /
ממורה / מבית הספר), חשוב לנו לדעת שניתן לשמור על קשר כלשהו, למרות הפרידה?
מהלכה למעשה
1. הקראת הקטע:
גמרנו ללמוד
"גמרנו ללמוד
וכולם שמחים מאוד.
אך עם סיום הלימודים,
נפגמים החיים החברתיים.
זה קצת קשה לקום מחר
ולישון עד מאוחר,
לא לפגוש את כולם,
וסתם ככה להעביר את הזמן."
(מתוך יומנה של בת-חן שחק ז"ל)
2. דיון:
· מדוע לדעתכם כתבה בת-חן שחק ז"ל, כי עם סיום הלימודים נפסקים החיים החברתיים?
· העלו רעיונות שמאפשרים לנו, ככיתה, לשמור על קשר במהלך חופשת הקיץ.
· בחנו את הרעיונות ואת אפשרויות היישום.
3. עושים מעשה:
· הכינו עזרים שיסייעו לכם לשמור על קשר (דף כתובות, טלפונים, דואלים, תכניות משותפות וכו').
משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, אגף א'-מוסדות חינוך, האגף לחינוך יסודי,
המחלקה לחינוך לחיים בחברה
טלפון: 5603270 - 02 דואל: yesodi@education.gov.il כתובת האתר: www.education.gov.il/yesodi/hevra.htm